onsdag 8 oktober 2008

A trip down nostalgica lane

Pratade med en gammal vän igår och åkte iväg på en liten nostalgitripp. Plötsligt kom alla minnen tillbaka från min högstadietid. Då det viktigaste av allt var att sminket satt bra, ölen var billig och att inte äta tacos innan man skulle bli full. Och ens familj var inte mamma och pappa utan alla vänner runtomkring.

Jag minns Vänges gangsters och jag var en av dem. En av dem som drack öl vid mulle och kräktes i buskarna. En av dem som bar alldeles för fulla vänner hem och tvingade dem att ligga i framåtstupa-sidoläge. En av dem som själv ganska ofta fick ligga så.
Jag minns macken och den lilla gräsbiten utanför där vi satt och rökte och åt glass på somrarna, och busskuren där moppepojkarna åkte runt-runt på trimmade mopeder, utan hjälm. Jag minns alla nätter som man låg i fotbollsmålen och frös för att man inte visste vart man skulle sova, men samtidigt var glad för att någon annan låg bredvid och kände samma sak.

Jag minns alla mornar då man vaknade med en smällande huvudvärk men fick rostade mackor med marmelad. Och jag minns hur vänner satte is mot varje sår man hade och gav en hur många plåster man behövde. Jag minns hur alla skyddade varandra och försvarade en mot dem som inte förstod oss.

"Du är inte ens värd att titta på henne. Hon är bättre än alla!"

Inga kommentarer: